شرکت دانش بنیان فنرسازی زر پس از 60 سال

شركت فنرسازي زر در سال 1343 بصورت شركت سهامي خاص با ظرفيت توليد 1000 تن انواع فنر تخت تأسيس شد.

شركت با توجه به نياز روزافزون بازار يدكي و كارخانجات توليد كننده خودرو، در سال 1355 ظرفيت توليدي سالانه خود را به سطح 12000 تن ارتقاء بخشيد و در سال 1375 با بهره برداري از ماشين آلات رباتيك توليد فنرهاي پارابوليك را آغاز نمود و در حال حاضر نیز با تولید انواع فنرهای تخت و پارابولیک قابلیت تولید فنرهای انواع خودروهای تجاری با برندهای مطرح جهانی از جمله: ولوو، اسکانیا، مان، تویوتا، بنز، ایسوزو، فوتون و... را دارا می‌باشد. در همين سال شخصيت حقوقي شركت از سهامي خاص به سهامي عام تبديل و متعاقب آن شركت در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد.

شرکت فنرسازی زر بعنوان یک بنگاه اقتصادی و در قالب گروه فنرسازی زر اقدام به توسعه خطوط تولید خود در شهرستانهای گلپایگان و سیستان نموده است.

 شرکت فنرسازی زر گلپایگان: در سال 1386 در راستای توسعه، شرکت فنرسازی زر گلپایگان جهت تولید انواع میل موجگیر، تورشن بار، فنر لول برای محصولات 100 x و 200 x ، نیسان،  محصولات پژو و.... تأسیس و راه اندازی گردید.

شرکت فنرسازی زر سیستان: شرکت زر تهران در سال 1383 اقدام به احداث واحد تولیدی متعلقات فنری صنایع ریلی در شهر زاهدان نموده و نیاز بخش عمده‌ای از فنرهای پابند وسلو ریلی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را فراهم آورده است.

شرکت فنر سازی زر (سهامی عام) با شعار ما فولاد را زر می‌کنیم به عنوان يكي از بزرگترين شركت‌هاي فنرسازي در خاورميانه هميشه در اذهان مشتريان خارجي بوده و میتوان گفت که حدود 80 درصد سهم صادرات کنونی فنرهای تخت و پارابولیک خودرو متعلق به اين شركت مي‏باشد.

 مشتریان شرکت فنرسازی زر را می‌توان به 3 بخش عمده تقسیم نمود:

* حوزه شرکت های خودرو ساز، صنایع ریلی (راه آهن) و تأمین قطعات

* حوزه بازار و خدمات پس از فروش

* حوزه صادرات

حوزه شرکت های خودرو ساز و صنایع ریلی (راه آهن): شرکت فنرسازی زر طی سالیان متمادی، همکاری با شرکت های سایپا، سایپا دیزل، سازه گستر سایپا، زامیاد، بن رو، ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، اپکو، بهمن موتور، بهمن دیزل، سیبا موتور، ایران کاوه، آرین دیزل، کاسپین، صنایع دفاع و دیگر شرکت‌ها که در زمینه ساخت خودرو فعالیت دارند را در کارنامه فعالیت خود داشته و با شرکت راه ‏آهن جمهوری اسلامی ایران و مترو نیز در زمینه ساخت انواع و اقسام دست فنرهای واگن، دارای تائیدیه می باشد.

حوزه بازار و خدمات پس از فروش: شرکت فنرسازی زر در حوزه بازار یدک داخلی نیز بعنوان یکی از بازارهای اصلی فروش محصولات با بیش از 40 نماینده فروش در شهرها و استانهای مختلف، یک زنجیره توزیع محصولات را در سطح ایران تشکیل داده و سهم قابل توجهی از مصرف این حوزه توسط شرکت زر تأمین می گردد.

حوزه صادرات: در حوزه صادرات، شرکت با بیش از 20 کشور دنیا در خصوص تولید و صادرات فنر همکاری داشته که از مهمترین آنها می‌توان به کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، رومانی، مجارستان، ترکیه، بلژیک، روسیه، اکراین، آذربایجان، کویت، عربستان، عراق، افغانستان، قزاقستان، اتیوپی و مصر اشاره نمود.

در سال 1401 با تلاش و پیگیری‌های جناب آقای دکتر امید حیدری مدیرعامل گروه فنرسازی زر و با توجه به تاکیدات مدیر عامل محترم گروه خودروسازی سایپا بر الزام به دانش بنیان شدن شرکت‌ها و تولید محصولات دانش بنیان، شرکت فنرسازی زر در حوزه طراحی و ساخت انواع فنرهای تخت و پارابولیک خودروهای تجاری و واگن‌های ریلی با قابلیت طراحی و تجاری سازی محصولات و دارابودن دانش فنی بالا، موفق به اخذ تأییدیه دانش بنیان تولیدی نوع2 از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گردید و به جمع شرکت‌های دارنده این تأییدیه پیوست.

گفتنی است شرکت دانش بنیان فنرسازی زر همزمان با شصتمین سالروز تأسیس خود، در سال 1402 علاوه بر افزایش تولید و فروش 26 درصدی نسبت به سال قبل و عبور از رکورد تولید 9 ماهه (شکستن رکورد تولید ماهانه) در 12 سال گذشته، موفق شد در راستای تأکیدات مدیرعامل محترم گروه سایپا جهت تیروان شدن شرکت‌های گروه در مسیر ورود به بازارهای صنایع بالادستی فنر قرار گیرد و خطوط تولید اکسل خودروهای تجاری سبک در شرکت فنرسازی زر تهران افتتاح و راه اندازی گردید که از ویژگی های مهم این طرح راهبردی می‌توان به اشتغالزایی، تنوع در سبد محصولات، توسعه داخلی‌سازی قطعات اکسل و همچنین ارتقاء کمی و کیفی محصولات تولیدی اشاره نمود.

هم اکنون اقدامات خوب این شرکت و موفقیت‌های آن با توجه به دستاوردها و توفیقات ارزشمندی همچون دانش بنیان بودن شرکت و برنامه‌ریزی منسجم جهت شکسته شدن رکوردهای چندگانه در ظرفیت‌های تولید و فروش، نشان از حضور مدیریت متخصص و متعهد و تلاش کارکنان زحمتکش و جهادی آن دارد و قطعاً روزهای خوبی توأم با پیشرفت و موفقیت در پیش روی این شرکت خواهد بود.